Smarte tekstiler

Lyse ideer- ide

Etter at jeg fikk oppgaveteksten til smarte tekstiler gikk jeg i gang med en ideprosess. Hvem skal være målgruppen for en refleks med lysdioder? Jeg gikk i gang med å lage et moodboard  ut fra  første presentasjon, noterte meg så tanker og ideer. Presentasjonen av smarte tekstiler var spennende, og det var mye spennende å finne på nettet. Mine første ideer dreide seg om produkter for kvinner, feminine detaljer som smykke, skulderdetaljer, vesker, øredobb, hårbrosje, mobildeksel osv. En annen tanke var å integrerere refleks og lysdiode i en sykkelhjelm.  Lyse ideer -kkjjJeg skiftet fokus over til de som burde være flinke til å bruke refleks, nemlig barna. Jeg husker selv hvor lite spennende det var å bruke refleks, den var gjerne i veien eller hang seg fast i alt. Etter søk på nett fant jeg ut at LED er det nye og spennende på markedet for barna. 

Lyse ideer -kkRefleksvester er ofte er stygge og henger og slenger, barna konsekvent mister dem. Og selve refleksene er det heller ikke mange som synes er veldig stas å ha dinglende på klærne. Barn er mye mer motivert til å bruke LED enn refleks. Kilde: http://www.dinside.no/923615/led-til-folket#/

Produktet mitt skal fange barnet oppmerksomhet, slik at de ønsker å bruke det.

Hvordan?

  • Gjennom å kombinere LED og refleks
  • Ha et motiv som fanger barns oppmerksomhet, gjerne noe de kjenner igjen (dyremotiv, kjente figurer osv)
  • Feste på en annen måte en vanlige refleksvester og reflekser
XpRaqjhrmihpEfmF
Inspirasjon: Becky Stern -Beating Heart Headband
Lyse ideer -kldkfdgm
Utgangspunktet for oppgaven var redesign av en refleksvest og brukte tekstiler. Jeg tok det jeg fant i skuffen hjemme med tanke på målgruppe og  funksjon.
Lyse ideer -kldkf,m

Lyse ideer -kldkfdgkj

Ideen min var å fange interessen til barna ved å «gi liv» til Hello Kitty figuren, hun får lysdioder i øynene.

Paralellkobling – challenge!

Lyse ideer -kldkfdgjbLyse ideer -kldkfdgjh

Produktet skal bli et armbånd som festes utenpå jakken, trykknappene fungerer som av og på knapper for lysdiodene. Prototypen er rettet mot jenter i motiv og fargevalg, men ved å bytte ut figur og  farger kan dette fungere for gutter også.

jkUtprøvinger i modell

Lyse ideer

Montering og kobling 

Tunga rett i munnen prosjekt. Den strømførende tråden ble sydd for hånd.
cropped-unnamed-15.jpg

Endelig resultat

unnamed (18)

unnamed (13)

Refleksarmbånd: Produktet har 3 lysdioder, med ulik farge (hvitt og blått lys skinner sterkest). Refleksstoffet går rundt hele armen, det sørger for at barnet vil bli sett/belyst fra alle kanter når en bil nærmer seg. Refleksstoffet er mykt og bevegelig, slik at det kan følge barnet i lek og aktiv bevegelseunnamed (14)

Lyse ideer -kldkfdgdgdg

jbTrykkknappen er forsterket med en vanlig knapp på motsatt side, slik at det er enkelt for barnet å ta de av og på. Dette fungerer også som en «av og på» knapp til lysdioden.

unnamed (24)

Legg igjen en kommentar

